:: Fatwa Hati ::

“Alamak. Dah banyak kereta la.. Sah kite lambat”

Yes we are. Lambat datang usrah. Astaghfirullah. 

Hadith ke 27 sedang dibentangkan. Lia pembentangnya.

***

Hadith ni short n precise. Common sense, tapi kite yang tak sedar. This is the translation:

Al-Nawwas bin Sam’an, radiyallahu ‘anhu, reported that the Prophet, sallallahu ‘alayhi wasallam, said:

“Righteousness is good character, and sin is that which wavers in your heart and which you do not want people to know about.”

[Muslim]

According to Wabisah bin Ma’bad, radiyallahu ‘anhu, who said:

I came to the Messenger of Allah, sallallahu ‘alayhi wasallam, and he said: “You have come to ask about righteousness ?” ” Yes,” I answered. He said: “Consult your heart. Righteousness is that about which the soul feels tranquil and the heart feels tranquil, and sin is what creates restlessness in the soul and moves to and fro in the breast, even though people give you their opinion (in your favour) and continue to do so.”

[A good hadith transmitted from the Musnads of the two Imams, Ahmad bin Hanbal and Al-Darimi]

Righteousness VERSUS Sin.

Rupenye senang je nak differentiate antara dua ni. Direct je Rasulullah SAW told us.

“…sin is that which wavers in your heart and which you do not want people to know about

1. “Wavers” in our heart – Rasa tak sedap. Tak tenang. Gelabah semacam.

2. Don’t want other people to know about – Sah2 salah. Kalau tak, kenape perlu takut kalau orang tahu? Ade perasaan malu, kalau orang lain tahu? Kompem. Salah ni.

Dalam 2nd hadith kat atas ni, Rasulullah SAW kate,

“Consult your heart”.

Inilah yang dikatakan ‘fatwa hati’. Mintak hati yang bagi petunjuk.

Dalam keadaan perlu memilih untuk membuat sesuatu perkara, kadang-kadang kita confuse.

“Nak buat ke tak eh?”

“Nak buat ni ke tu?”

“Boleh ke buat macam ni?”

“Tak pe ke?”

Dan macam2 persoalan lagi. IF.. JIKA.. Perkara tu memang dah terang tang2 tak payah suluh salah, berdalil membuktikan salah, tak perlu la ikut fatwa hati ni.

Contoh. Pakai tudung. Nak pakai ke tak??

Terang2 Allah perintah. Suruh tutup aurat. Dalam Al-Qur’an, Allah berfirman:

“Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya……” ila akhirul ayat. [An-Nur, 24: 31]

Kat sini, tak perlu la nak ikut hati, sama ada nak pakai tudung atau tidak. Sebabnya, hukum menutup aurat JELAS. So dalam kes macam mana nak ikut fatwa hati?

Dalam kes yang tidak ada satu penetapan hukum. Tidak ada sumber yang sahih yang boleh didapatkan ketika dalam duration nak buat keputusan/pemilihan tu (selalunye terjadi dalam perkara2 kecil tetapi boleh mendatangkan impak yang besar ke atas diri kita).

Contoh umum. Nak beli dan makan satu makanan ni. Memang ada pengesahan HALAL dan sebagainya. Tapi kite rase tak yakin. Sebabnya, untuk membuat makanan tu, selalunya memang ada dicampurkan dengan bahan yang tak halal – contoh, bahan gelatin yang banyak diperbuat daripada lemak babi. Kat sini hati berperanan. Yes. Memang dah ade pengesahan. Tapi siapa tahu.. Ni belum masuk bab kesahihah penyembelihan binatang lagi.. Memang ada yang meragukan. Kalau hati dah rasa tidak tenang, tidak selesa.. Itu boleh jadi satu petanda dari Dia. Fatwa hati.

Jaga hati, insyaAllah mudah untuk dapat petunjuk dari Dia. Muge2 dengan petunjuk itu, hati kita tepat dalam memberi ‘fatwa’ kepada kita untuk membuat sebarang keputusan/pemilihan dalam sepanjang hidup ini.

InsyaAllah. 🙂

Wallahu’alam.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s